João José da Silva COSTA
Parnaíba (PI), 1931 

Aluno da Faculdade Nacional de Arquitetura da Universidade do Brasil – onde se forma em 1955 -, frequenta o curso livre de pintura Ivan Serpa no MAM-RJ, onde estuda também artes gráficas com Aloísio Magalhães e Alexandre Wollner. A partir do contato com Serpa, passa a integrar o Grupo Frente em 1954, participando das mostras do IBEU (1954), MAM-RJ (1955), Resende (1956) e Volta Redonda (1956). Integra, também, as duas edições da I Exposição Nacional de Arte Concreta (MAM-SP, 1956 / MAM-RJ, 1957). Realiza exposições individuais na Galeria de Arte BCN em 1969 e Galeria Saramenha em 1986, ambas no Rio de Janeiro. Figura na III (nas seções de pintura e arquitetura), VI, VII e IX Bienais de São Paulo. Expõe em mostras coletivas de arte brasileira como  Pintura Brasileña Contemporanea (Montevidéu, 1956), Arte Moderno em Brasil (Buenos Aires, 1957) e Projeto Constutivo Brasileiro na Arte (PE-SP / MAM-RJ, 1977). Foi considerado por Mário Pedrosa como “o mais rigoroso concretista do grupo carioca”. Vive e trabalha no Rio de Janeiro. 



João José da Silva COSTA 
Parnaíba (PI), 1931 

João José da Silva Costa graduated from Faculdade Nacional de Arquitetura at Universidade do Brasil in 1955. Costa had friends at time at the Museu de Arte Moderna, and they invited him to take the free painting course conducted by Ivan Serpa. At the MAM-RJ, Costa studied graphic arts with a group that incuded Aloísio Magalhães. Because of his connection to Serpa, Costa took part in Grupo Frente in 1954. His association with Grupo Frente in 1954. His association with Grupo Frente paved the way for his works at Instituto Brasil-Estados Unidos, and in the years to follow, at the MAM-RJ (1955), and in public areas in the cities of Resende and Volta Redonda (both in the State of Rio de Janeiro, 1956) with his idéia multipla [Multiple Ideas] series.His work was included in both editions of I Exposição Nacional de Arte Concreta [The First National Exhibition of Concrete Art], at the MAM-SP (1956) and the MAM-RJ (1957). In Rio de Janeiro, Costa had solo exhibitions at the Galeria de Arte BCN (1969) and Galeria Saramenha (1986). He participated in the 3rd (in two sections-painting and architecture), 6th, 7th, and 9th São Paulo Biennials. His work was included in group shows of Brazilian art: Pintura Brasileña Contemporánea [Contemporary Brazilian Painting] in Montevideo (1956); Arte Moderno en Brasil [Modern Art in Brazil] in Buenos Aires (1957); and Projeto Construtivo Brasileiro na Arte [The Brazilian Constructive Art Project] (Pinacoteca do Estado de São Paulo and MAM-RJ, 1977). Costa´s rigorous approach to Concrete art brought him closer to the São Paulo trend, despite still living and working in Rio de Janeiro. Over the decades, Costa has remained on the fringes of the artistic milieu, ostracized by his contemporaries. 

 



Guache sobre
cartão
1953 - 35x26 cm
 
Guache sobre
Cartão
1953 - 50x35 cm
 
Guache sobre
cartão
1954, 60x40 cm
 

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